Què busques ?

dimecres, 28 d’octubre del 2009

HISTÒRIA DE LA MÚSICA


A tercer d'ESO de l'IES Cap Norfeu, és on les coses estan més mogudes. El temari que hem de fer, per altra part, ens permet fer tot el que estem fent. Es tracta que veure una visió general de la HISTÒRIA DE LA MÚSICA.
Però no sempre és fàcil explicar història amb els alumnes d'ESO. Cada grup té les seves particularitats i la seva manera de fer. Així que, tot i seguir el mateix temari, el que estem fent les dues professores de 3r és variat. I és clar, el que fan els alumnes a tercer també ho és.

Aquest espai és l'espai dels alumnes de 3r d'ESO de l'IES Cap Norfeu. Així que poc a poc anirem penjant tot el que fem.
Ja veureu que al final el que importa és que els alumnes aprenguin diferents moments de la història de música, que de fer tots el mateix i de la mateixa manera, potser no ens n'hauriem sortit tant bé.

I amb els diferents enllaços que anem penjant, i les lectures que anem fent, a veure si la història de la música els hi és una mica més atractiva. Així ho esperem.

Història de la Música a 3r A i 3r B.

Han fet un treball molt original.Treballen una nova història de la música. Fa molts anys vaig llegir un llibre (no recordo com es deia) on Mozart era enviat en una altra època. A partir d'aquí se'm va ocórrer fer el mateix. Cada alumne (o el grup) ha escollit una època musical o període de la història de música dels que surten al llibre. Han agafat un compositor d'aquella època (o més d'un si eren un grup) i l'han traslladat a una altra època.

L'Ignasi i en Marc, de 3r B s'han inventat l'història de canviar d'època en Beethoven i fer-lo anar a parar al segle XX. Resulta que amb una relliscada en Beethoven va caure i es va quedar inconscient. Quan es va despertar gairebé l'atropellen. Havia anat a parar en un lloc de molt de trànsit. No sabia ni caminar per les voreres, ja que a la seva èpoc no n'hi havien. Sort que un municipal el va orientar. Anava tant distret que es va topar amb un personatge molt extrany. Era l'EMINEM !!! Es varen fer amics de seguida, però el primer que va fer va anar-li a comprar roba, ja que amb les vestimentes del segle XVIII no podia anar gaire enlloc. Com que les monedes de l'època beethoveniana no li servien, Eminem es va haver de rascar la butxaca i pagar ell, les 20 samarretes i pantalons que en Beethoven es va comprar. Amb el temps li va ensenyar a cantar Rap. Fins i tot varen fer molts concerts, però un dia, en un dels concerts en Beethoven va relliscar i es va tornar a donar un cop al cap. Va intentar portar la seva música que li havia ensenyat el seu nou amic a la seva època i a les seves sales de concerts, però la seva gent no ho suportava. Fins i tot el perseguien. Un dia quan ja gairebé el tenien agafat per portar-lo a la garjola, es va despertar de tots els cops rebuts al cap i es va trobar a dins la catedral de Viena. Tornava a ser a casa. Però el que no sabrà mai la gent és que Beethoven va ser el precursor del Rap.

En Yan, en David, en Jaume i l'Aitor, de 3r B, han traslladat a la Prehistòria en Beethoven i en Mozart. Al principi de la història anaven molt i molt perduts, però com que tenien gana, i a aquella època massa menjar no hi havia, us puc assegurar que ja es varen espavilar solets. Fins i tot es varen haver de barallar amb un ós.

En Jóse i en Joshua, de 3rA, fan que en Mozart i en Beethoven deixin per uns moments la música d'orquestra i simfonia a què ens tenen acostumats i es dediquin a fer de DJ.

La Liangyan i la Katherine, de 3r A, ens expliquen una història fantàstica. Per culpa d'un fenòmen extrany, en Mikhail Glinka i en Béla Bartôk van a parar a l'Edat Mitjana. Allà es troben amb un majordom que els hi dóna lliçons de com compondre música religiosa.

La Fàtima, la Maria, la Sara i la Sheila, de 3r A, aconsegueixen fer ballar Hip- Hop a la Cleopatra. Al final s'acaba tornant una mal parlada. N'estava farta de tanta música grega. I voleu saber qui "modernitza" la Cleopatra" ? Doncs els Beatles, en Michael Jackson, els Rolling Stones i els Abba.

En Paul, l'Istvan, en Ricard, en Constantin i l'Abdeslam, de 3r A, han escrit una història molt extranya. Resulta que un grup d'amics es troben en circumstàncies molt extranyes. Tots són músics. Al cap d'un temps decideixen fer una maqueta d'un disc. Tot el que fan els hi sona. Poc a poc es van fent més amics. El disc els hi queda fantàstic. Però un bon dia descobreixen una informació molt extranya. Resulta que en una altra èpoc havien estat un grup molt famós. Els GREEN DAY. Varen trobar un munt de coses d'ells. Però els curiós és que cap dels amics que s'havien trobar recordava res de res. Haurien anat a parar al futur ?

L'Eric, en Raimond, l'Ilya i en David, de 3r A creen un equip de futbol. I a que no sabeu qui eren els jugadors ? en Haydn, en Mozart, en Beethoven i en Sammartini. I a que no sabeu on es varen trobar per jugar el partit ? A l'estadi del Roses. En Beethoven fa de porter i si li fan un gol els ha de convidar a sopar. En Beethoven es posa xulo, però al final en Sammmartini li marca un gol de penalti. I és clar, en Beethoven els ha de convidar a sopar. Però com que van curts de diners per culpa de la crisi, acaben al Pans a menjar un entrepà.

En Guillem, en Yassin i en Monir, de 3r A, es diverteixen una estona amb en Vivaldi, en Bach i en Monteverdi. Com ? De moment en Bach i en Vivaldi es troben a un Pans per fer unes tapes i després anar al cinema. Però després de tot això troben que els hi falta una mica de marxa. I decideixen anar a fer un tomb per les discos de Roses. Allà coneixen un nou DJ. Es diu Monteverdi. Sona bé oi ? DJ MONTEVERDI. Però quan els hi ensenya el que fa amb els plats i la taula de mescles, decideixen sortir d'allà cames ajudeu-me i tornar cal a la seva època, que tot i tenir els seus problemes, almenys era més tranquila.

La Claudia, la Marta, la Laura i la Paula, de 3r A han escrit una història fantàstica. Potser no és tant divertida com les altres, però té un rigor històric fabulós. Tot comença quan l'Anna, la protagonista, està llegint el Llibre de les Bèsties. Aquesta noia viurà un seguit d'aventures, que van des del segrest de la princesa Clara d'Assís, filla del rei Salomó. Per tal de rescatar la princesa es fa amiga d'Antoni Font i de Guido d'Arezzo, que l'ajudaran a aconseguir el seu objectiu. Voleu saber com acaba la història ? Els hi haureu de demanar a elles. Però la història és tant bonica que la rematen fent que quan l'Anna es desperta l'endemà al matí el llibre que estava llegint la nit anterior ha desaparegut de la seva tauleta de nit.


Els Trobadors a 3r C.

Com que la història de la música i els hi era molt feixuga, entre tots varem buscar una nova manera d'explicar-la. Amb el cinema. Les imatges són una gran font d'informació de determinats moments de la història, que potser explicats d'una altra manera no serien tant fàcils d'entendre. Un cop hem vist les pel·lícules, debatem, parlem i reflexionem sobre el moment històric de l'escena i què podria passar si això ho traslladessim al moment actual.
L'altra dia a classe, varem passar uns fragments d'escenes de l'Edat Mitjana. N'hi havia de pel·lícules, de reportatges, del Youtube... El cas és que va sorgir el tema dels trobadors i de l'amor cortès. Es varen interessar pel tipus de cançons i poesies que feien en aquella època. Però a 3r d'ESO ja sabeu que les coses canvien d'ara per ara, i aquelles cançons i poesies es varen anar modernitzant i canviant d'època. Així que varem decidir inventar-nos unes poesies com si fossim trobadors, però no a l'Edat Mitjana, sinó al segle XXI. Va sortir de tot, com us podeu imaginar. Però aquestes són unes de les millors:

"Como quieres que te quiera, si al que quiero que me quiera no me quiere como quiero que me quiera". Trobadora Cristina.

"Tu eres mi sol, tu eres mi cielo, tu eres mi mar y tu mi luna. Y con todo esto tu formas, mi mundo ENTERO". Trobadora Vita.

"El vent ha obert el mar amb ganivets de plata, surten quatre dofins i canten tres serenates, amb el teu nom gravat a cada escata. Ballen tots al voltant d'un fantàstic que encara no ha trobat aquella pruna, de la cançó de nit pruna de lluna, sol i lluna. S'estiren el vestit perquè el sol mariner va brillant sol, però la lluna encara va de sol i es retira del cel sense consol". Trobadora Saida.

"Me quieres ? Quien sabe. Te quiero ? Lo sabes. me amas ? Lo dudo. Te amo ? Lo juro". Trobadora Doa.

"Soñé que me amabas, soñé que me querias, y me caí de la cama por soñar tonterias". Trobadora Rahima.

"Si yo fuera una estrella alumbraria tu ventana para ver a la más bella". Trovadora Marta.

"Si tu me das la mano, yo te regalo mi corazón, te regalaria mil flores... por verte sonreir". Trobadora Marina.

"Si yo fuera el mar y tu una roca, subiría la marea para besar tu boca". Trobador Samer.

Tanta fama que tenen els trobadors, i les millors poesies han sortit de les trobadores. Jejejeje.


El Rap de 3r D.

Amb la gent de 3r d'ESO D, a música ens ho passem molt bé!! vam veure que en una de les pàgines del tema 1 llibre de text, s'ens convidava a fer una excursió per tota la música en general, vam partir de la música que va néixer al 1950 fins la música que es feia als anys 90.

Hem tingut debats molt interessants perquè la música està molt lligada a la societat, a la forma de vestir, a les estètiques dels grups musicals, etc. i el que és interessant és que els alumnes porten música que ells escolten per compartir-la amb la classe. Un noi va portar reggae en un llapis digital però no el vam poder sentit des de l'ordinador del barracó de música -encara no sé per què - i una noia, va portar house.
Els alumnes de 3r d'ESO D van compondre un text d'un RAP.

1) Cal escriure un text -sobre una temàtica prèviament acordada - per a un rap a base de combinar les següents paraules o petites frases, per exemple:

RITME
QUE NO!

IEPA!!! YUPI!


MOU LA CINTURA

CLAP
IEPA

QUE SÍ!

TXEC
MOLT BÉ!

AU, VINGA!

YEAHHHH!

AU, MOU-TE!
QUE GUAI

Mireu com quedaria un petit text en elq ual emprem algunes d'aquestes paraules:

Iupi, que guai, iupi, Yeahhhh!

Au, mou-te.

Mou la cintura.

Molt bé! Iepaaaaaaa!


Queda xulo, eh?


2) Cal repetir cada paraula o frase les vegades que calgui. També hi podem afegir altres paraules o frases que ens inventem de manera improvisada, quanta més agilitat i rapidesa en la improvisació, més divertit és!

3) És molt important d'encaixar molt bé el text i el ritme.

4) Un cop ja s'ha completat el text, s'ha de cantar acompanyant-lo amb el ritme següent:

negra- X -2 corxeres- X

És molt important coordinar tot això amb l'expressió corporal, per exemple:

a la negra, podem picar amb les mans als genolls i a les "X" podem picar de mans.

També es pot deixar improvisar l'expressió corporal individualment.

És una experiència fantàstica, i tots en gaudim molt. Es treballa moltíssim la psicomotricitat i els alumnes fan córrer la imaginació i al creativitat!!!!

Aquestes paraules o frases petites es poden dibuixar en folis en blanc i es poden escriure seguint la seva expressivitat: si volen fer grafitis, si volen enquadrar-les i pintar de doversos colors els quadres, es poden penjar aquests folis a la classe -de forma asimètrica -, poden enganxar-hi fotos d'ells ballant un rap al mig i enganxar-ho tot en un gran mural, etc.

És una de les experiències més gratificants!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.