Què busques ?

dimarts, 20 d’octubre del 2009

CANTADA DE NADALES

(al final d'aquesta pàgina hi trobareu un petit vídeo amb les fotografies de la Cantada de Nadales del 22 de Desembre de 2009)


El nostre
PRIMER projecte d'aquest curs 2009-2010 a l'IES Cap Norfeu, i potser m'atreviria a dir que el més important, és la propera CANTADA DE NADALES.
No us preocupeu, que no són ni les típiques, ni les tòpiques nadales que tots coneixem. Segurament, potser, ni les heu sentit mai. Són una miqueta "dificilotes", però per això hem començar a assajar-les ben aviat. Ara bé, si es fan ben fetes, són una meravella. Ho farem entre els alumnes de 1r d'ESO. Ara bé, perquè quedi millor ens acompanyaran els alumnes de 2n d'ESO que fan Cant Coral i els de 3r que fan Conjunt Instrumental.
Aquest apartat és només perquè us aprengueu la lletra de les cançons i per veure totes les notícies relacionades amb la Cantada de Nadales.


Però la gran novetat, serà l'
ESTRENA ABSOLUTA DE L'HIMNE DE L'INSTITUT. Fins ara no hi havia hagut mai cap himne en aquest institut, i té una colla d'anys. Ja se'l mereix.

Aquí les teniu:


TILO, TILÓ És una cançó de bressol africana. Forma part d'un disc que es titula "Els colors de la Lluna", que és un recull de cançons tradicionals de diferents països del món.

Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo
Maman awa bebe Tilo Tilo Tilo Tilo
Awa dzila nwana Tilo Tilo Tilo Tilo
Adjula ku yanwa Tilo Tilo Tilo Tilo
Adjula kuyetlela Tilo Tilo Tilo Tilo
Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo Tilo…



M'AGRADA EL NADAL. Hauria de ser Nadal tot l'any. Sembla que per aquestes festes tothom es transforma una miqueta.

M’agrada el Nadal, faig petons i regals,
Els carrers i els balcons, plens de llums i colors.
M’agrada el Nadal,
Un pessebre com cal, pastorets i turrons,
I cançons vora el foc.
Quan miro la nit, veig el vidre entelat,
Escric amb el dit, bon nadal i un desig:
Vull pujar dalt del cel, per fer surf amb l’estel,
Vull l’estrella d’orient, que s’apaga i s’encén,
Vull un somni de neu, per baixar amb un trineu,
Poder veure el rei blanc, fent de mag un instant.
M’agrada el Nadal.
M’agrada el Nadal, faig petons i regals,
Els carrers i els balcons........ fent de mag un instant.
Vull un tall de torró, pel pastor rovelló,
I carbó dins un sac, el dimoni escuat.
I que entonis cançons, un sac ple de petons,
Un dibuix d’aquest món, sense mals ni canons,
M’agrada el Nadal.
M’agrada el Nadal...
M’encanta el Nadal, faig petons i regals.
M’agrada el Nadal,
Un pessebre com cal, pastorets i turrons,
I cançons vora el foc.


FESTA DE LA PAU
. Es podria cantar a qualssevol moment de l'any, però sembla que és per Nadal quan tots volem també una mica més de pau que la resta de l'any. Sembla que els bon sentiments es recullen amb més intensitat per aquesta època.

Si tingués la màgia d’un mag, de les bales faria flors,
Dels fusells, trombons i fagots, i dels trons, poemes d’amor.
Si tingués la màgia d’un mag, de la gana faria blat,
Dels canons prismàtics gegants, i dels tancs, camions de gelats.
Si tingués la màgia d’un mag, dels soldats en faria clowns,
Dels tinents ocells de paper, ballarines o castellers.
Si tingués la màgia d’un mag, de les mines faria claus,
De les bombes jocs malabars,
I dels corbs, coloms de la pau.
Si tingués la màgia d’un mag, de la gana faria blat,
Dels canons prismàtics gegants, i dels tancs, camions de gelats.
Si tingués la màgia d’un mag, dels soldats en faria clowns,
Dels tinents ocells de paper, ballarines o castellers.
Si tingués la màgia d’un mag, de les mines faria claus,
De les bombes jocs malabars,
I dels corbs, coloms de la pau.
De la pau. De la pau.


EL TIMBALER.
La música és un típic "villancico" molt conegut, segur que us sona, però en canvi la lletra de la Dàmaris Gelabert és molt original.
Com m’agrada el ritme i la percussió,
El bombo i els timbals em fan parar boig,
La bateria porta el ritme constant,
Amb energia i força,
Racatampam, Racatampam, Racatampam,
Faig sonar la caixa, Racatampam,
Toca Nadal.
Amb el tema que m’he estat preparant,
El meu primer concert faré aquest Nadal,
Encara que no ho sembli estic com un flam,
Amb les baquetes necessito picar, Racatampam, Racatampam.
Sé que puc semblar un xic massa petit,
Però avui tothom sabrà que sóc tant feliç,
Faré sonar la caixa, els plats i els timbals,
Vull recordar a tothom que avui és Nadal,
Racatampam, Racatampam.
Faig sonar la caixa, Racatampam,
Toca Nadal.
Com m’agrada el ritme i la percussió...
Tacatà.


BOSSES I BOSSES. Al principi sembla molt difícil, però una vegada agafat el ritme tampoc ho és tant. Té dues parts: una que parla del consumisme i de la quantitat de coses que s'arriben a comprar per Nadal; l'altra part de la cançó fa referència a la part contrària, és a dir, a aquell nen que no pot tenir tantes coses per jugar i s'ha de limitar a jugar amb un avió de paper.

BOSSES, BOSSES, BOSSES I BOSSES
Hem anat a passejar
BOSSES, BOSSES
Pel llarg centre comercial
BOSSES, BOSSES, BOSSES I BOSSES

Hem comprat jocs a grapats,
Dolços,fòtils i regals
BOSSES, BOSSES, BOSSES I BOSSES
Bosses, bosses, de torrons
BOSSES, BOSSES
Roba, joies i mitjons
BOSSES, BOSSES, BOSSES I BOSSES

Capces, llaços, a cabassos, pel gat, pel peix i pel Ramon !
Pom !

BOSSES, BOSSES, BOSSES I BOSSES
Poques mans per tant de pes
BOSSES, BOSSES
Cal posar-ho tot a lloc
BOSSES, BOSSES, BOSSES I BOSSES
El meu germà fa el ploricó

Plora, plora, crida, crida
(nen petit) L’armari és ple ja no hi cap res !

Un nen juga al meu carrer, a la mà du un tros de paper, fa un vaixell, un tractor, un plec més, un avió.
Després miro pel balcó, busco el nen amb l’avió.
Ja no hi és, ha volat !

Amb la imaginació, oh, oh.
Amb la imaginació, oh, oh.
Imagina...

HIMNE DE L'INSTITUT.

Ja he dit que era la cançó estrella, així que ens l'haurem d'aprendre molt bé.

A l’Empordà no sabem què hi ha passat,
La gent d’aquelles terres ha ben tremolat.
Uns ens diuen que és el vent,
D’altres sabem que això és el jovent.
Unes veus que sonen fortes,
Vénen d’allà on bufa el vent.

Jo des d’aquí, em sembla que ja sé on sóc,
Només haig d’acostar-m’hi i els veuré millor,
Nois i noies hi ha a dins,
d’aquí a Roses sembla que tots son.
Unes veus que sonen fortes,
Som de l’ IES Cap Norfeu.

Ja el tenim aquí!!!

Semblava que no arribaria mai aquest dia!

Però l'himne de l'IES Cap Norfeu ja sona a les nostres classes. I comença a sortir bé. L'altre dia el varem llegir i varen sonar les primeres notes i les primeres veus.
Els alumnes el varen agafar a la primera. Sí senyor! Aquests alumnes de 1r d'ESO de l'IES Cap Norfeu són uns cracks. I tenen molt bona oïda.

Només falta que l'hi agafin una mica de confiança i que es creguin que és el seu himne i ja estarà.

A presumir d'himne !

Com tots sabeu el dimarts 22 de Desembre de 2009 farem la Cantada de Nadales al nostre institut, l'IES Cap Norfeu.
Portem gairébé dos mesos assajant dos cops per setmana les sis cançons que hem preparat a classe.
Però ens agradaria explicar-vos quina serà la posada en escena de les cançons de Nadal.

Començarem per l'HIMNE. Abans de començar a cantar-lo farem una entrega de tres pergamins perquè quedi constància i sigui un moment històric. Un pergamí serà la partitura, l'altre la lletra i l'altre una explicació sobre el significat de la lletra. Ah ! Que no sabeu de què va l'himne ? Doncs representa que un desconegut sent una forta remor que ve de lluny. Quan pregunta què ha passat, la gent li diu que aquelles veus vénen de l'Alt Empordà, concretament de Roses. El desconegut decideix anar cap allà. La seva primera impressió és pensar que ha estat causa d'un terratrèmol. Però a mesura que s'hi va acostant se n'adona que no és cap terratrèmol, i que el que sent són unes veus que provenen de dins d'una escola, concretament de dintre l' Institut Cap Norfeu.
Els alumnes el canten amb moltes ganes i al final de tot aixequen el braç amb el puny enlaire quan diuen "som de l'IES Cap Norfeu".

La segona cançó serà M'AGRADA EL NADAL. Cada cop que es canti aquesta frase els alumnes aixecaran un mosaic de papers de colors. Hi haurà quatre colors: blanc, blau, verd i vermell. No hi ha cap ordre predefinit, simplement es donarà un tovalló de paper de color a cada alumne. La idea és la de fer un mosaic de colors. En aquesta cançó hi ha diferents gestos, a part del dels tovallons de paper: la primera vegada que parla d'un desig es fa un cor amb les mans, també s'escriu amb el dit, hi ha en estel que s'apaga i s'encén i es tiren unes boles de paper de plata la segona vegada que parla d'un desig.

La tercera cançó és LA FESTA DE LA PAU. Parla de la màgia d'un mag i de la quantitat de coses que fariem si tinguéssim realment la màgia d'un mag. És una cançó molt tendre, que la cantem agafats per la cintura i/o de les mans. A més a més té uns solos de violí molt bonics i per això ens hem buscat dos violinistes que ens acompanyaran (amb play back és clar), però que fan el seu efecte.

La quarta cançó és titula BOSSES, BOSSES. Parla del consumisme i de la quantitat de regals i papers que es poden arribar a acumular els dies de festa. Però per contrapartida també té una part més trista. És quan canta que un nen juga amb un avió de paper perquè no pot jugar amb res més. Ha d'utilitzar la seva imaginació i un tros de paper. Hi ha dues línies melòdiques. Una que fan els nois (bosses, bosses, bosses i bosses) i l'altra que fan les noies (hem anat a passejar... a un llarg centre comercial...). Cada vegada que es diu la paraula bosses s'ensenyen enlaire les bosses de plàstic. Quan arribem a la part més lenta llencem tres avions.

La penúltima és una cançó africana. Es titula TILÓ, TILÓ. Sí, sí, africana. Als alumnes els ha resultat molt divertida i tampoc ha estat tant difícil que se l'aprenguéssin. No és propiament una cançó de Nadal, però sí que és una cançó de bressol. No és pel que diu (que si algú sap africà i ens la vol traduïr, encantats) sinó pel ritme que portem, que els ha enganxat de seguida. A més a més, al final de la cançó hi ha una espècies de "duel" entre els nois i les noies amb el "Tilo, tiló", que els hi queda molt bé.

La última cançó de la Cantada de Nadales és molt coneguda. Almenys la música. Es titula EL TIMBALER. Comença amb "com m'agrada el ritme i la percussió..... faig sonar la caixa rampatamplam". Ja només per això... cal viure el ritme.

Esperem que vagi molt i molt bé. Que ens grabin la nostra actuació i que poguem penjar ben aviat tot el que hem fet el dimarts 22 de Desembre de 2009 a l'IES Cap Norfeu.

Bon Nadal !!!

El concert de Nadal de l'IES Cap Norfeu ha tingut lloc avui, dimarts 22 de Desembre de 2009. Crec que l'esforç de totes les setmanes assejant ja vist recompensat avui aquest matí. Tenim que treure les nostres pròpies conclusions, tant les professores com els alumnes, ja que no tot han estat flors i violes, però en general estem molt contentes, ja que els alumnes se sabien molt bé la lletra, i vés per on, una de les cançons que més por ens feia que sortís malament ha estat la que els hi ha sortit més i més bé: LES BOSSES.

Hi ha hagut una mica de caos amb els avions, però vaja, molta gent ens va felicitar perquè l'efecte va ser molt espectacular.

Crec que la feina que hem fet ha estat molt important. Hem aconseguit crear una il·lusió, però sobretot un grup d'alumnes decidits a fer alguna cosa junts en un dia i una hora concretes.

Part de la música del nostre repertori l'hem extret dels àlbums de la Dàmaris Gelabert. Consulteu els següents enllaços i aprendreu una mica més amb ella. També podreu sentir algunes de les cançons que hem cantat.

Entrevista a la Dàmaris Gelabert.

L'últim àlbum de la Dàmaris Gelabert (M'agrada el Nadal)

Tot sona (on graven les cançons, la seva discografia...)


Moltes felicitats a tots !!!

A continuació us penjo algunes impressions i comentaris dels companys i professors que varen assistir a la Cantada:

A la cançó Bosses - una crítica a l'exagerat consumisme que es veu en qualsevol centre comercial o pel carrer-, el repte era molt gran perquè aquesta cançó és molt difícil, és dissonant, difícil d'afinar, i a més a més, aquí, cal coordinar la darrera síl·laba de cada frase que cantaven les noies amb la primera síl·laba de la paraula "bosses". Nosaltres ens vam trobar amb moltes dificultats quan la vam treballar però ahir, va quedar preciosa. Per primera vegada, els nens, mentre cantaven aquesta cançó, van prescindir del "desordre" i es van centrar en el treball ben fet que s'havia fet a classe.

Els de 3r d'ESO del taller de percussió van portar molt bé la percussió i a la segona part de la cançó - quan ja s'ha sentit la veu d'un nen que crida desesperat perquè al seu armari no hi caben més regals ni més bosses – es canta amb moltíssima expressió que al balcó del costat d’aquest nen que ho té tot i més, hi ha un nen que és feliç fent un avió de paper i que no necessita res més que la seva imaginació per sentir-se feliç. Aquí vam fer una proposta atrevida: cada nen va tirar quatre avions, seguint la pulsació de les blanques i segons l’ordre de llista, a la primera blanca, volaven els avions dels 7 primers alumnes de la llista, etc. Tot va quedar ple d’avions blancs i va ser preciós. Una vegada més, es va acabar imposar el treball intens que s’havia fet a la classe.
A la darrera nadala, pensem que es va aconseguir un treball complert. La Carla Díaz és la campiona de Catalunya de Hip-Hop i vam voler omplir amb dansa la part instrumental de la nadala, en la qual els cantaires no cantaven i només se sentien els instruments. Van tenir tot el protagonisme esperat i algunes persones van quedar sorpreses que s'integrés la dansa en aquesta actuació.
Els nens, en aquesta actuació ja estaven molt embalats, gaudien moltíssim del que feien i tot el pes del treball fet va anar sortint i els va donar molta seguretat. La coreografia i l'expressió corporal van tenir molta rellevància en aquesta nadala. El final va ser preciós.

En difinitiva, la nostra proposta va intentar ser:

a) innovadora: no vam cantar cap nadala tradicional amb les lletres tradicionals ni en cap moment vam fer referència a cap aspecte religiós, per evitar problemes amb la gent immigrant.

b) una proposta molt oberta a tots els alumnes, participativa i respectant la igualtat de drets de tots els alumnes; cap alumne es va quedar sense fer res. El que no afinava feia trucs de màgia, o feia playback amb el violí, o feia de nen petit.

c) una proposta en la qual s'han treballat les competències bàsiques següents:


- competència comunicativa i competència per aprendre a aprendre: hem explicat els continguts de cada nadala, han après moltes coses noves sobre la classificació de les veus, dels instruments membranòfons i idiòfons, la durada dels valors en els finals de les frases musicals, s'ha treballat molt la intensitat del so, el timbre, les melodies, el moviment i els tempos, la creativitat en la coreografia.


- competència en el tractament de la informació i la competència digital: els nens han estudiat des de casa seva a través de les nadales que hem penjat al bloc de música de l'IES, i a la classe es treballaven sovint les nadales a través del bloc, la qual cosa ha permès a gent que desconeixia internet que hagin fet els seus primers inicis.

- competència social i ciutadana i l'autonomia i la iniciativa personal en el treball d'iinterpretació, de coordinació de grups, de ritmes, d'alternança de veus i d'instruments, del treball de les lletres, expressió vocal i corporal i aspectes coreogràfics.

- competència en el coneixement i en la interacció amb el món: les lletres d'aquestes nadales, ens han permès relacionar les nadales i la música amb:


a) la literatura: s'han treballat el sentit i la forma de les frases.

b) el sentit de l'humor: aplicar el sentit de l'humor els ha ajudat molt a expressar-se amb molta més llibertat, espontaneïtat i fermesa.

c) els drets humans: amb la cançó de bressol africana han sortit moltes preguntes i petits debats de com viuen el ritme, la dansa, la cançó, el maquillatge a l'Àfrica. En la cançó "La festa de la Pau", s'ha parlat de les actuals guerres que hi ha al planeta i de la proposta que fa aquesta cançó, de canviar armes per idees que aportin pau: convertir els soldats en clowns, els tinents en ocells de paper,les bales en flors, els canons en camions de gelats, les mines en daus, la gana en sacs de blat...

d) les estacions: en aquest cas, amb l'hivern. Hem parlat de molts trets característics de l'hivern i del canvi climàtic, del Nadal, de les músiques tradicionals nadalenques...

També hem relacionat la música amb la màgia, amb la imaginació, amb els nens, amb la pintura...



Després de tot aquest esforç, almenys ja podem dir que estem preparats per cantar a la Cantarella!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.